reklama

Napíšete susedom koho pôjdete voliť? Hrozí Vám 1000 Eur pokuta!

Pred ostatnými parlamentnými voľbami som napísal blog s názvom List (nielen) Jazerčanom..., v ktorom som opísal svoj súkromný názor na jednotlivé kandidujúce politické strany a vyjadril som sa, že pôjdem voliť SaSku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Tento blog som následne vytlačil a rozniesol v časti sídliska Košice – Nad jazerom, najmä v oblasti, v ktorej bývam. 

O niekoľko dní bol na moju osobu podaný podnet pre porušenie zákona o volebnej kampani z roku 2014 a to osobou, o ktorej reálnej existencii mám pochybnosti – má ísť o istého Tomáša Oláha zo Slovenského Nového Mesta. Takúto osobu nie je možné si vygoogliť, neviem si predstaviť, ako by sa dostala k predmetnému listu a neskôr napriek tomu, že bola riadne zákonne predvolaná, sa na prejednanie priestupku nedostavila. Ja som žiadal aj o predvedenie Tomáš Oláha – podávateľ ma naštval, že kvôli nemu som sa musel touto záležitosťou a nemohol som sa sústrediť na prvé kolo advokátskych skúšok (nakoniec som ich aj tak bez problémov absolvoval :D). Táto osoba však podľa mne dostupných informácií predvedená nebola. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priestupok, ktorého som sa mal dopustiť bol ten, že podľa podávateľa podnetu som mal svojim listom viesť volebnú kampaň, ktorú po novom môžu viesť len politické strany a registrované subjekty na ministerstve - ja som registrovaný nebol. Za tento priestupok sa podľa zákona ukladá pokuta vo výške 300 – 1000 Eur. O existencii a obsahu tohto zákona som vedel, avšak svoj list som nepovažoval za žiadnu kampaň, keďže išlo len o vyjadrenie môjho súkromného názoru a aj to len v lokálnom rozmere v celonárodných voľbách. V liste som navyše informoval aj o ďalších komunálnych aktivitách, ktoré som v Nad jazerom realizoval. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek uvedenému Okresný úrad Košice začal voči mojej osobe priestupkové konanie, v ktorom som vystupoval v postavení obvineného z priestupku – pre mňa to bol zvláštny pocit, keďže obvinených zväčša zastupujem a sám obvinený som ešte nebol:) Vo veci som pripravil rozsiahle vyjadrenie, v ktorom som poukázal na protiústavnosť častí zákona o volebnej kampani, keď podmienka registrácie je nezlučiteľná s právom na slobodu prejavu, ktoré možno obmedziť len v prípade národnej bezpečnosti, územnej celistvosti alebo verejnej bezpečnosti, na predchádzanie nepokojom alebo zločinnosti, ochranu zdravia, morálky, ochranu povesti iných, zabránenia úniku dôverných informácií, zachovania autority a nestrannosti súdnej moci, práva a slobôd iných, bezpečnosti štátu, verejného poriadku a ochranu verejného zdravia (čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, čl. 26 Ústavy SR). Svojim listom som len ťažko mohol porušiť niektorý z chránených záujmov. Protiústavnosť časti zákona, v ktorej sa podmieňuje vedenie volebnej kampane registráciou (za kampaň sa považuje akákoľvek činnosť v prospech alebo neprospech kandidujúcich strán, ktorá sa obvykle platí úhrada - teda teoreticky vedením kampane by boli aj známe Shootyho billboardy) je nielen podľa môjho názoru, ale aj podľa názoru viacerých právnych odborníkov a politikov protiústavná a v rozpore so základným ľudským právom na slobodu prejavu. Negatívne k tejto časti zákona sa vyjadrili JUDr. Domin, PhD., JUDr. JClic. Tomáš Majerčák, PhD., poslanci Ondrej Dostál, Peter Osuský či Miroslav Beblavý – konkrétne citácie môžete nájsť v mojom vyjadrení, ktoré si môžete stiahnuť tu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som dopadol?

Konanie bolo zastavené z dôvodu, že skutok, o ktorom sa konalo, nebol vyhodnotený ako priestupok. Pokuta mi teda udelená nebola a to z dôvodu, že zverejnenie názoru v blogu nie je činnosťou, za ktorú sa obvykle platí úhrada smerujúca k propagácii činnosti politickej strany a ak zverejnenie blogu nie je možné považovať za kampaň, nie je možné ani rovnaké konanie v lokálnom meradle v mieste bydliska považovať za volebnú kampaň. 

Napriek tomu, že tento prípad dopadol v môj prospech, uvedený zákon o volebnej kampani je nastavený zle, keď zákon je napísaný tak nejasne a neurčito, že štátne orgány si ho môžu vykladať prakticky akokoľvek a môžu ukladať pokutu podľa svojej ľubovôle podľa toho, či vyhodnotia, že nejaká aktivita v čase volebnej kampane sa robí obvykle za úhradu alebo nie. Nemať znalosti a skúsenosti z oblasti advokácie, tento prípad nemusí dopadnúť v môj prospech. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta do pekla je vydláždená dobrými úmyslami

K zákonu je potrebné dodať, že tento mal za cieľ zvýšiť transparentnosť financovia volebných kampaní, uvedené však nemôže znamenať neprimerane tvrdý zásah do práv jednotlivca slobodne sa vyjadrovať k politickým stranám bez toho, aby sa takéto osoby museli registrovať na ministerstve a to aj v čase kampane. Takýto zásah nie je žiadúci, potrebný a ani primeraný. Peter Osuský raz už presadzoval zmenu tohto zákona, poslanci SMERu ju však odignorovali. Národná rada Slovenskej republiky by sa mala týmto zákonom opätovne zaoberať, poprípade by mal byť napadnutý na Ústavnom súde Slovenskej republiky. Zákon je zle nastavený aj z dôvodu, že na čele okresných úradov, ktoré o týchto priestupkoch rozhodujú, stoja nominanti vládnych strán, teda zákon sa môže ľahko zneužívať voči opozícii.

Ak by ste riešili podobný problém ako ja, môžete ma kontaktovať.

Roman Frnčo

Roman Frnčo

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Advokát pôsobiaci v Košiciach. Poslanec mestskej časti Košice - Nad jazerom.Ak by ste potrebovali právne služby, môžete využiť správu nižšie alebo zavolajte mi na 0905 650 150. Zoznam autorových rubrík:  Právo a politikaVieraRôzne

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu