reklama

Advokátska komora - dobyvatelia stratenej renty

Kto spí v demokracii, za chvílu sa prebudí v tyranii. Nedávno som skončil právnickú fakultu. A áno, aj mňa čakajú krušné chvíle pri hľadaní zamestnania. Pred pár mesiami som sa pýtal sám seba, že či sa vôbec oplatí "bojovať za lepší svet" a angažovať sa vo veciach verejných, veď povedal som si, človek si môže žiť svoj spokojný život len tak, pre seba. Ale Ficovláda žiaľ, hoci sa chce definovať ako vláda na ochranu slabších, pracuje ako politický kartel rôznych záujmoých skupín a politikov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Späť ešte ku mne, rozhodol som sa, že by som rád skúsil krušné vody advokácie, predsa právo ma celkom baví, mnohým známym som už pomohol vo viacerých právnych otázkach, tak prečo neskúsiť remeslo, ktoré som 5 rokov študoval, navyše mám už prax v advokátskej kancelárii a na rozhodcovskom súde. Čo mi však nedá spávať je dlhodobá snaha Slovenskej advokátskej komory presadiť 5 ročnú koncipientskú prax miesto 3 ročnej. Ich argumenty smerujú k jednému - advokátov je príliš veľa. Asi sa páni advokáti boja mladej a dravej konkurencie, veď za posledné roky ceny právnych služieb dramaticky poklesli - založenie obchodnej spoločnosti už nie je monopolnou výsadou právnych kancelárii, ale do tejto fušky sa pustili dobre, že nie, aj šičky z Hencoviec.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekonómovia chicagskej školy prišli pred pár desiatkami rokov s teoretickým konceptom, ktorý snahu SAK krásne vyjadruje - dobývanie renty. O dobývanie renty ide, ak sa rôzne lobbystické skupiny snažia získať legálne výhody oproti ostatným účastníkom na trhu, pričom ostatní na tom stratia ako celok. Ale pozor, táto snaha nie je vždy ľahko rozpoznateľná - nová regulácia sa vždy prijíma v mene dobrých úmyslov - profesionalizácia advokácie, ochrana klienta a podobné bláboly, avšak jej skutočným cieľom je uchrániť si vysoké zisky vo svojom odvetví a zamedziť tak vstupu konkurencie. Už dnes je fest ťažké si nájsť vôbec job ako advokátsky koncipient(viem o tom svoje, zatiaľ pracujem sám na sebe:), a predĺžením praxe na 5 rokov ešte viac sa zneatraktívni zamestnanie koncipienta, čím sa zamedzí mladej konkurencii vstupu do odvetvia a tak sa podarí udržat súčasné status quo, tým pádom nebudú môcť ceny klesať a služby sa skvalitňovať v prospech klientov. Navyše existujú krajiny, kde k výkonu advokácie stačí zložiť advokátsku skúšku a nie je povinná žiadna prax, tak je tomu v niektorých štátoch USA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Týmto snahám avokátskej komory odolala Lucia Žitňanská, preto sa komora bola vyplakávať pred pár mesiacmi u prezidenta, teraz však majú na ministerstve človeka priamo zo svojho prostredia, uvidíme, či bude skutočne bojovať za slobodný výkon právnického povolania, alebo sa podvolí tlaku. Ja dúfam, že ma po tomto článku ešte príjmu do nejakej advokátskej kancelárie:) Good Luck! Podporte prosím protestnú skupinu na facebooku, ak Vám nie je zápas o lepšiu justíciu ukradnutý:  Som Proti 5 Ročnej Koncipientskej Praxi

Promote your Page tooAk sa Vám páčil článok, hlasujte na


Roman Frnčo

Roman Frnčo

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Advokát pôsobiaci v Košiciach. Poslanec mestskej časti Košice - Nad jazerom.Ak by ste potrebovali právne služby, môžete využiť správu nižšie alebo zavolajte mi na 0905 650 150. Zoznam autorových rubrík:  Právo a politikaVieraRôzne

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu